8.1.06

Kritikk til Fantomet-heftet

I dagens papirutgave av Bergens Tidende ser tegneserieanmelder Øyvind A. Holen nærmere på Fantomet i jubileumsåret. I år er det 70 år siden Lee Falk skapte tegneseriefiguren, og Holen er kritisk til hvordan det norske tegneserieheftet til Ånden som går er for tiden. Han slår fast at bladet "appellerer i hovedsak bare til konservative fans, og selv de vil nok innrømme at historiene var mye bedre før". Han mener også at biserier som Sprint, Bernard Prince, Johnny Hazard og Thorgal som regel "er langt bedre enn hovedserien" og at "serien skriker etter en Frank Miller, Kurt Busiek eller Brian Michael Bendis som kan oppdatere Bengal til et nytt århundre".

Fremtiden til Fantomet-heftet er ikke lys, slik Holen ser det. Anmelderen er helt klar på at "drastiske grep må til for at bladet ikke skal visne helt bort". Da er ikke utgivelsesprogrammet for 2006 den rette medisinen i Holens øyne. Det viser nemlig "få tegn på nytenkningen bladet trenger".

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Spennende at Holen tar opp dette temaet nå. Jeg har ikke lest artikkelen, men han er tydeligvis inne på noe som opptar meg en del for tida: fremtiden for klassiske norske seriehefter.

Jeg er, som kanskje noen vet, nokså rikt sysselsatt med å holde foredrag om tegneserier i skolen. Det begynte i Bergen Kommune, og har nå spredd seg til Hardanger og Voss, Øygarden, Nordhordland og faktisk helt til Rogaland.

Man kan lese litt om dette på www.kulturskolesekken.no - let etter "litteratur" eller "Boblebadet"; som er mitt prosjekt.
Jeg er også medlem av "Serietørene" - en løs sammenslutning av seriekunnige foredragsholdere organisert av NTF, der Hegna, Tornes, Harper og jeg danner grunnstammen.

Gjennom mine utallige skolebesøk, der jeg besøker alt fra 4. til 10. klasse, danner jeg meg også et bilde av hva som leses, og ikke minst kjøpes, av norske seriehefter. Jeg har faktisk syslet med tanken om å legge ut et enkelt spørreskjema, slik at forskere som Hegna kunne ha fått materiale til å foreta en brukeranalyse. For det som denne aldersgruppen kjenner til, er opptatt av, som de leser og evt. kjøper, DET er framtida for Seriebransjen.

Og hva er det barn og unge mellom 11 og 17 år leser? I alle fall IKKE Fantomet. Karakteren figurer selvsagt på min kavalkade over viktige seriefigurer, og jeg bruker Fantomet aktivt for å belyse spørsmål som actionhelter, rasisme og kvinnesyn og generell samfunnsoppfattelse av en figur med maske og pistol som figurer utenfor loven (en vigilante). Dette fører til såpass mye prat om figuren at jeg etter hvert har begynt å spørre hvem som leser Fantomet. I en klasse på 25 personer er dette gjennomsnittet:

10 personer kjenner til figuren
2 personer leser den
INGEN kjøper den.

Det kan gå mellom 3 til 5 klassebesøk før jeg treffer EN person som innrømmer å ha kjøpt et Fantomethefte. Alle refererer til en onkel eller far som har bladene på hytta eller på loftet.

Dette forteller meg en ting: Forlaget/redaksjonen har ikke innsett at fremtiden for dette bladet er nokså usikker. Man roer seg med at halvgamle tullinger (som undertegnede) kjøper og leser bladet, selv om det må uroe at salgstallene har sunket til et faretruende lavt nivå, sammenlignet med de gylne 70-åra.

Min teori som jeg pleier å kunngjøre i en slik klasse) er at et blad som Fantomet sannsynligvis ikke eksisterer i Norge om 5-10 år, i alle fall ikke i den form det nå har.

Dette er absolutt ikke ønsketenkning (eller sure oppgulp fra en konkurrerende forlagsmann) - jeg liker bladet veldig godt og kjøper det fast. Spesielt den redaksjonelle biten er uhyre dyktig laget, etter min mening har ingen andre norske serieblader en så dyktig redaksjon som Fantomet. Problemet er at vi gutta er på feil side av 40-årene, og i mitt tilfelle, av 50-årene. Hvis man ikke rekrutterer unge lesere til et blad vil det dø, det er en redaksjonell sannhet. Så jeg mener det brenner et blått lys for et blad som til de grader henvender seg til den innvidde krets, og som ikke genererer entusiasme blant ungdommen. Face facts: blå trikot, maske og hvit hest er Prima Geek område, derfor vil nok mange gutter i dag ikke bli sett død med et Fantomethefte i hendene...

Holen peker på redaksjonens 2006-presentasjon - jeg fant den såpass interessant at jeg vurderer å ta et abonnement for å få 70-års jubelsesongen med meg.
Men så elsker jeg da også fenomenet Fantomet, og ønsker å lese hva redaksjonen har kokt opp. Det som forundrer meg er at jeg ikke finner en eneste referanse til det pågående mysteriet om Salas flukt fra sin mann.

Det siste årets "Fantomet er kanskje i ferd med å dø"-jippo falt så flatt som en pannekake, og jeg har en bitte liten mistanke til at redaksjonen trodde de ville få mediasirkus og økt salg som resultat av dette. Som f.eks. da Superman i DC "døde" senvinteren 1992. Jeg leste faktisk en mellom-linjene synsing fra Sjefen vedr. dette i en leserspalte i fjor.

Og så ble det hele møtt med lammende likegyldighet. Ingen brydde seg.

Det burde med all mulighet vise at media og samfunn ikke holde figuren til sitt bryst lenger.

Faktisk er siste gang Fantomet fikk oppmerksomhet i media i en viss grad da Ingebjørg Holm skrev sin eminente Fantomet-historie for noen år siden. At den svenskstyrte redaksjonen ikke fulgte med i timen og så at noe slikt var veien å gå er ikke så rart, der i gården har man nok sikkert sine egne sterke meninger om hva som er det beste for bladet.

Mitt råd til hva man burde gjøre holder jeg for meg selv inntil videre, jeg trenger strengt tatt ikke flere uvenner i forlagsbransjen....

Hva leser så barn og unge i dag?
Se det, det er et tema for et senere innlegg i SIN (hvis noen ønsker det).

Hilsen Arild i Westwind og Boblebadet (forlengst utgått på dato i Raptus-universet)

11:37 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home